Pojmy, které rodiče neznají
Autor: Petra Vaňková
Oblast z RVP Doporučený stupeň | Digitální technologie 2. stupeň ZŠ |
Naplňované výstupy RVP | · žák ukládá a spravuje svá data ve vhodném formátu Částečně: · žák pracuje v online prostředí · žák získá z dat informace, interpretuje data |
Vstupní požadavky na žáky | Žák umí pracovat běžným způsobem s kancelářskými aplikacemi (textový editor, tabulkový kalkulátor) v cloudovém prostředí. |
Cíl aktivity | Žák rozliší užití různých typů aplikací pro konkrétní činnosti (práce s textovým, tabulkovým editorem a prostředím pro zpracování grafického výstupu) v cloudovém a online prostředí. Žák vytvoří grafický výstup (plakát) pro vysvětlení pojmu z oblasti tzv. nových médií vybraného se žáky vytvořeného seznamu a v závislosti na se spolužáky zpracovaném textovém vysvětlení tohoto pojmu. |
Rozvíjené kompetence | Klíčové kompetence prolínající se s rozvojem digitální gramotnosti žáků: Kompetence k učení · operuje s pojmy z oblasti tzv. nových médií a uvádí je do souvislostí · vyhledává informace z této oblasti, posuzuje je a tvůrčím způsobem je individuálně interpretuje (pomocí grafického výstupu) Kompetence komunikativní · formuluje pojmy, o kterých si myslí, že je rodiče neznají nebo jim nerozumí · k samotnému zaznamenání a vysvětlení využívá sdílených dokumentů Kompetence sociální a personální · pro vytvoření seznamu pojmů spolupracuje s ostatními žáky ve skupině, přiřazuje důležitost jednotlivým pojmům v tabulkovém editoru · spolupracuje na vysvětlení konkrétních pojmů v textovém editoru v menší skupině |
Potřebné vybavení | · Cloudové aplikace (textový a tabulkový editor) a s tím související přihlášení do cloudového prostředí · Online prostředí pro zpracování grafického výstupu (konkrétně v této ukázce využití postermywall.com) |
Časová dotace | 2-3 vyučovací hodiny |
Průběh výuky
Samotná výuka je rozdělena do čtyř fází (předpokládá se zpracování ve dvou výukových hodinách):
- Příprava seznamu pojmů z oblasti tzv. nových médií, které podle žáků jejich rodiče neznají a měly by jim být vysvětleny, aby svým dětem lépe rozuměli (zde spolupracují všichni žáci zároveň) – cca. 15 min.
- Vytvoření seznamu pojmů v tabulkovém editoru.
- Přiřazení důležitosti pojmů (každý žák vyhodnotí konkrétní pojem a jeho důležitost: 0 – nedůležitý až 3 – obzvláště důležitý).
- Seřazení pojmů z hlediska důležitosti u žáků.
- Rozdělení žáků do menších skupin (dvojice – trojice), které spolupracují na získání a zpracování informací, které vedou k vysvětlení konkrétního pojmu – cca. 30 min.
- Individuální zpracování vysvětlení pojmu do plakátu – cca. 30 min.
- Hodnocení zpracování plakátů (grafický i obsahový pohled) – cca. 15 min.
Příprava na výuku
Učitel potřebuje:
- Sdílenou tabulku, se kterou budou pracovat žáci (doporučuji připravit předem i se jmény žáků ve sloupcích).
- Způsob, jak náhodně rozdělí žáky do menších skupin, které budou spolupracovat a způsob přidělení konkrétního pojmu.
- Připravit prostor, kam žáci budou zpracovávat textové a grafické výstupy (může se jednat o jednu nebo více sdílených složek).
- Vybrat některé grafické online nástroje, které by mohl žákům doporučit ke zpracování plakátu. Konkrétně v ukázkách níže byl využit com.
Organizace práce
Jak je vidět dle samotného rozpracování průběhu výuky, žáci budou střídat různé typy kancelářských nástrojů a grafický nástroj, stejně jako i počty žáků, kteří budou na práci realizovat.
Učitel po celou dobu nevystupuje jako ten, který předává informace, ale jako koordinátor činnosti žáků, usměrňuje jejich činnosti a popř. radí s využitím grafického editoru.
Příklad možné vytvořené tabulky:
Příklad zpracovaného grafického výstupu:
Na co si dát pozor
- Přepisování jednotlivých pojmů v buňkách tabulky (jednou z možností řešení je zapisování pojmů do sloupce pod své jméno a sestavení seznamu pojmů až následně společně).
- Na pouhé kopírování informací z internetu v případě vysvětlování pojmů (žáci by měli zpracovat informace, nikoliv zkopírovat informace). Nicméně se jedná pouze o poznámky, které mají sloužit k dalšímu zpracování a nemá se jednat o nějak konkrétně naformátovaný text.
- Grafické vyjádření konkrétního pojmu (plakát) by neměl být zase kopírování zpracovaných informací v textovém dokumentu skupiny. Plakát by měl být výstižnější a s redukovaným množstvím textu.
Alternativní řešení
- Využití práce v síti školy, nikoliv cloudově (obtížná realizace práce skupin žáků).
- Téma není rozhodující, tj. je možné využití i další pojmy různých oblastí (např. hardware).
Zdroje:
- Snímky prací z výuky: autor Petra Vaňková; zdroj vlastní