Spouštění aplikací a základní práce s daty
Autor: Eduard Hlávka
Oblast z RVP Doporučený stupeň | Digitální technologie 1. stupeň ZŠ |
Naplňované výstupy RVP | ● najde a spustí aplikaci, pracuje s daty různého typu |
Vstupní požadavky na žáky | Základní ovládání klávesnice a myši |
Cíl aktivity | ● Žák dokáže vyhledat a spustit požadovanou aplikaci ● Žák pozná, podle hlavního panelu, jaké aplikace má spuštěné na pozadí ● Žák zná základní typy dat, které v počítači mohou být – text, video, zvuk, obrázek ● Žák ví, že různá data potřebují různé aplikace |
Rozvíjené kompetence | Kompetence digitální ● Ovládá běžně používaná digitální zařízen, aplikace a služby ● Rozhoduje, které programy a pro jakou činnost či řešení problému použít ● Upravuje digitální obsah |
Potřebný HW a SW | ● Počítač s nainstalovanými programy pro text, video, zvuk, obrázek, pdf ● Operační systém Windows 10 ● Sdílená složka s pracovními soubory |
Příprava na výuku
Učitel si předem zjistí, jaké aplikace jsou na žákovských počítačích nainstalované. Žákům předem připraví data různých typů – text, tabulka, zvuk, video, obrázky. Prověří si, jaké programy se spouští při otevírání různých datových soubor např. textové soubory – MS Word, tabulky – MS Excel, aj. Soubory uloží tak, aby je všichni žáci měli rychle dispozici.
Pozn. V případě zcela rozdílných zařízení, které si žáci přinesou, lze využít cloudových programů pro práci s daty.
Průběh výuky
(frontální výuka)
Opakování – co je aplikace? proč jsou v počítači nainstalované? Jaké aplikace žáci znají?
Příklady různých aplikací – kalkulačka, malování, libovolná hra.
Poznají žáci tyto aplikace? Učitel promítne na projektor následující obrázky
Praktická práce žáků – učitel ukazuje na projektoru, každý žák pracuje na svém počítači
Vyhledání a spuštění požadované aplikace např. kalkulačka, Word aj.
- přes nabídku start, řazeno dle abecedy
- zadáním názvu aplikace do vyhledávacího pole
- vyhledání aplikace na pracovní ploše počítače – nemusí být na ploše umístěna.
Uživatelem spuštěné aplikace nalezneme na hlavním panelu – zvýrazněné.
(samostatná práce)
Různé typy dat
K zobrazení, práci a úpravám různých datových souborů, potřebujeme různé aplikace.
Ikony na obrázku žákům promítneme. Jejich úkolem je napsat, o jaké typy dat se jedná. V případě ulehčení práce, můžeme dát žákům výběr (text s grafikou, text, zvuk, obrázek, video). Následně jim dáme soubory k dispozici – překopírují ze sdíleného disku na místní disk (POZOR hrozí, že žáci nebudou kopírování umět) Zkopírované soubory si otevřou a srovnají svoje odpovědi s praktickým poznatkem. Žáci si poznamenají, jaká aplikace se při otevírání souboru spustila. Aktivita je ukončena zodpovězením správných odpovědí, zdůrazní, že k otevření souborů lze použít i jiné aplikace.
Organizace práce
- Výuka v počítačové učebně
- Frontální výuka – opakování, zobrazení ikon aplikací na dataprojektoru
- Frontální výuka – učitel ukazuje vyhledávání a spouštění aplikací, žáci samostatně pracují na svém PC.
- Samostatná práce – určení typu souboru, praktické ověření žáky.
- Je možné pro žáky připravit pracovní list, který akceptuje aktuální nastavení počítače, notebooku, či jiného zařízení, resp. lokálního či síťového disku, kde učitel realizuje samotnou aktivitu.
Na co si dát pozor
- všichni žáci mají na svém PC stejné aplikace
- datové soubory připravené pro žáky k dispozici na sdíleném disku
- problém s kopírováním souborů
Alternativní řešení
- vyhledávání a spouštění aplikací v jiném OS (Android, iOS).
- vyhledávání a spouštění aplikací v cloudu – Microsoft, Google
- jiné typy datových souborů (tabulky, prezentace aj)
- ikony lze graficky propojit s názvem typu soubor
- porovnání velikostí souborů
Zdroje:
- Snímky obrazovek a ikony aplikací: autor Eduard Hlávka; zdroj vlastní, prostředí Microsoft Windows 10