ASCII Art
Autor: Petra Vaňková
Oblast z RVP Doporučený stupeň | Digitální technologie; Data, informace a modelování 2. stupeň ZŠ, nižší ročníky SŠ |
Naplňované výstupy RVP | · zakóduje a dekóduje jednoduchý text a obrázek · ukládá a spravuje svá data ve vhodném formátu s ohledem na jejich další zpracování či přenos · pracuje v online prostředí |
Vstupní požadavky na žáky | Žák umí pracovat běžným způsobem s webovým prohlížečem a cloudovou aplikací OneNote (jako příklad elektronického sešitu). |
Cíl aktivity | Žák rozliší různé přípravy tvorby ASCII grafiky a vytvoří různými způsoby v různých online prostředích ASCII Art. Žák využije speciálních symbolů, písmen a dalších znaků kreativním způsobem pro vytvoření grafického výstupu. |
Rozvíjené kompetence | Klíčové kompetence prolínající se rozvojem digitální gramotnosti žáků.
Kompetence k učení: žák operuje s konkrétními typy dat a převádí je v rámci jednoho formátu žáka se učí pracovat s tvůrčím způsobem s daty a interpretuje je pomocí grafického výstupu |
Potřebné vybavení | Cloudové aplikace (MS OneNote) a s tím související přihlášení do cloudového prostředí. Online prostředí pro zpracování grafických výstupů. |
Časová dotace | 1-2 vyučovací hodina |
Průběh výuky
Hodina je koncipovaná pro online výuku, respektive distanční provedení pro zadávání a vyhodnocení úkolů.
Příprava na výuku
Učitel připraví:
- Představení ASCII Art
- Formou obrazových ukázek (např. řádkově ve starších verzích mobilních telefonů, exporty obrázky)
- Formou videa (např.: ASCII Art z youtube)
- Připomenutí psaní speciálních symbolů, či různých znaků.
- Zadání úkolu tvorby ASCII Art
- Tvorba textu (přepis textu)
- Export obrázku
- Vlastní tvorba (možná a v ukázce volená aplikace: ASCII Flow)
Organizace práce
Vzhledem k tomu, že tato hodina byla koncipovaná jako distanční, učitel zadá konkrétní úkol. Při běžné hodině autorka aktivity doporučuje první dva zadané úkoly pouze s žáky vyzkoušet a věnovat více času na samostatnou kreativní aktivitu, kdy žáci vytvářejí samotný ASCII Art.
I přestože je realizace samotného ASCII Art zřejmě více spjata s grafikou, využití je vhodné i do samotné práce s textovým editorem, či používání klávesnice jako kreativní činnost.
V rámci této aktivity žáci odevzdávají soubory prostřednictvím elektronického sešitu vytvořeného v aplikaci MS OneNote.
Možnost zadání pro distanční vzdělávání:
Když už ses seznámil s ASCII Art, tvým úkolem je vytvořit 3 soubory, ve kterém vytvoříš samotná díla. Postupuj následujícím způsobem:
- Vytvoř si vlastní stránku do elektronického sešitu OneNote s názvem ASCII Art.
- Do stránky vlož postupně 3 soubory.
- Nejdříve vyzkoušej ASCII ART s textem. Využij tuto webovou stránku. Vytvoř si text a vyber typ písma. Následně budeš muset využít printscreen (1. VLOŽENÝ SOUBOR)
- Najdi si fotografii, která by mohla vypadat pěkně, když se převede do ASCII Artu. Pro konvertování můžeš využít následující webové stránky: (2. VLOŽENÝ SOUBOR)
- https://www.text-image.com/convert/ascii.html,
- https://www.ascii-art-generator.org/ ,
- nebo libovolný vlastní generátor.
- Pomocí online aplikace ASCII Flow vytvoř vlastní jednoduchý ASCII obrázek (3. VLOŽENÝ SOUBOR), obrázek exportuj a nahraj do elektronického sešitu.
- Všechny obrázky by měly být ve stejném formátu (např. *.png).
- Pokud budeš využívat obrázky jiné než vlastní, nezapomeň uvádět zdroje.
Na co si dát pozor
- Způsob odevzdávání (vyžadujte obrázky v jednom formátu). Problém může nastat v prvním zadání, kdy je nutné vytvořit printscreen.
- V různých prohlížečích se nemusí zobrazovat správně webové stránky.
Alternativní řešení
- Způsob odevzdávání se bude lišit dle školou využívané platformy.
- Vyučující může volit jedno konkrétní téma, které provází všechny odevzdané soubory, např. Velikonoce.