Binární hodiny
Autor: Petra Vaňková
Oblast z RVP Doporučený stupeň | Data, informace a modelování 2. stupeň, popř. nižší ročníky SŠ |
Naplňované výstupy RVP | · vyčte informace z daného modelu · získá z dat informace, interpretuje data z oblastí, se kterými má zkušenosti |
Vstupní požadavky na žáky | Žák má povědomí o dvojkové soustavě (zná dvojkovou soustavu a její důležitost pro technologie a ví, jak se zapisují čísla ve dvojkové soustavě) |
Cíl aktivity | Žák dokáže přečíst ze zadaného stavu binárních hodin konkrétní čas. Žák převádí čísla 0-9 z dvojkové do desítkové soustavy. |
Rozvíjené kompetence | Klíčové kompetence prolínající se s rozvojem digitální gramotnosti žáků: kompetence k učení: operuje s čísly 0-9 a uvádí je do souvislosti ve dvojkové soustavě při čtení času z binárních hodin kompetence k řešení problémů: samostatně řeší časové údaje zobrazené na binárních hodinách ověřuje, zda dokáže zapsat vlastní čas |
Potřebné vybavení | V případě online výuky: online tabulkový editor V případě výuce ve třídě: postačí papír a psací potřeby |
Časová dotace | 1 vyučovací hodina |
Průběh výuky
- Představení binárních hodin a principu zapisování času v dvojkové soustavě.
- Ověření, zda žáci pochopili fungování binárních hodin
Příprava na výuku
Jedinou přípravou je zprostředkování přepisu binárních hodin. Učitel může k přípravě využít tabulkový editor, ve kterém si připraví hodiny tak, jak je chce představit žákům. Jeden z možných přepisů je k dispozici na obrázku níže.
Toto je nejprimitivnější řešení, které se nabízí. Pokud může v běžné výuce ve třídě využít i další prostředky, je vhodné např. využití Micro:bitu. Žák může zkusit zobrazit v omezeném režimu (hodiny a minuty) na ledkách, popř. lze s žáky zkusit hodiny naprogramovat např. Ve Scratch (https://scratch.mit.edu/projects/23264720/)
Organizace práce
- Přestavení binárních hodin
- Učitel může využít výukové video: https://www.youtube.com/watch?v=LdmKcFk-gaw
- Pro představení žákům je možné využití video: https://www.youtube.com/watch?v=cpyG_WDkV_8 (od 1:00 – do konce)
(využitý obrázek: https://www.getdigital.eu/web/getdigital/gfx/products/__generated__resized/1100×1100/binaerewanduhr.jpg)
2. Vysvětlení, jak hodiny fungují.
3. Zadání úkolů pro žáky: Urči, kolik je hodin.
4. Zadání úkolu pro žáky:
- 13:38:59
- 8:04:15
5. Následně podle času je vhodné,
- aby si žáci buď sami vymysleli mezi sebou různé časy (např. v rámci dialogu: “kdy se sejdeme”, “kdy končí tato hodina” aj.)
- vytvoření animace, která simuluje např. změnu 1 minutu na hodinách (k animaci je možné použít libovolného prostředku) – nutné více času
Na co si dát pozor
- Žáci nedokážou pracovat s převodem mezi sekundami a minutami. Je potřeba zopakovat např. kolik má minuta sekund, kolik má hodina minut atd.
Alternativní řešení
- Žáci mohou zkusit i jinou číselnou soustavu, např. šestnáctkovou (kvůli zápisu barev).
- Žáci vytvoří přímo binární hodiny (STEAM aktivita)
Zdroje:
- Snímky prací z výuky: autor Petra Vaňková; zdroj vlastní
- Gadgets, shirts and gifts not only for nerds | getDigital [online]. Dostupné z: https://www.getdigital.eu/web/getdigital/gfx/products/__generated__resized/1100×1100/binaerewanduhr.jpg